Diagnóza „DETSTVO“
Pridal Evka dec 9, 2012 v Ako sa učiť, BLOG, Články, Deti
Tento článok je venovaný všetkým, ktorí hľadajú podporu a pomocnú ruku na prekonanie problémov v škole.
Všetkým tým z vás, ktorí poznáte sfilmovanú verziu známej knihy E. B. Whitea – Šarlotina pavučinka, mohla utkvieť v pamäti veta, kedy sa matka zdesene pýta lekára na diagnózu svojej dcéry, ktorá sa matke zdá veľmi zvláštna. Má len “zvieracích priateľov” a robí rôzne “nečakané veci”.
Odpoveď lekára však znela: „…ó áno, ak chcete vedieť, ako sa volá táto “diagnóza”, je to DETSTVO !“ A bohužiaľ, z toho vyrastie”.
Keď sa ŠKOLA stane trápením.
Čítať ďalejRADA – ak máte iný názor ako učiteľ
Pridal Evka nov 25, 2012 v Ako sa učiť, BLOG, Deti, Rady ako sa učiť
Pani učiteľka pokrok môjho syna nevidí.
Kde je chyba?
Ide o bariéru príliš strmého gradientu.
Čo to je? Dieťa je na nižšej úrovni znalostí, ako by potrebovalo, aby dosiahlo stanovený cieľ.
Dám Vám na to príklad:
Predstavte si, že máte triedu vynikajúcich plavcov, ktorí stále trénujú a zlepšujú sa. Medzi nich príde síce nadaný športovec, ale z ich pohľadu “neplavec”. Ten sa veľmi snaží a trénuje. Prestal sa už báť studenej vody. Dokonca začal aj splývať. No super! To je skvelý pokrok za tak krátku dobu.
Bohužiaľ, ten zvyšok triedy, ktorý neustále trénuje, mu ešte stále dokáže odplávať.
Čaká ho teda veľa práce a tréningu, aby ich dostihol.
Tak to býva aj s učením.
Človek musí sledovať a vedieť čo je pre neho pravdivé a toho sa držať.
Určite svoje dieťa aj naďalej podporujte. Vydržte, pani učiteľka na to príde tiež. Samotná podpora spôsobí u vášho dieťaťa zázraky. Posilní jeho výdrž a nevzdá sa napriek tomu, že v škole to ešte nevidia.
Dôležité, že vy to vidíte.
RADA pre správneho rodiča (učiteľa)
Pridal Evka okt 25, 2012 v Ako sa učiť, BLOG, Rady ako sa učiť
AKO UČIŤ DRUHÉHO
– dostatok znalostí, aby vedel dieťaťu poradiť a nasmerovať ho
– dostatok pokory, aby si bol ochotný veci, ktoré nevie naštudovať
– ale predovšetkým dostatok guráže, aby bol ochotný prijať rady od svojho študenta.
Vždy sa mi osvedčilo priznať, že niečo neviem. Dieťa sa pri tom naučilo, že nie je hanba, niečo nevedieť a zároveň som ho učila samostatnosti.
Používala som však aj ” taktiku”, že niečo neviem a spoločne sme si to našli a objasnili. Podporilo to náš vzťah a dieťa sa naučilo ako hľadať informácie.
Čítať ďalej
RADA ako mať samostané dieťa
Pridal Evka okt 20, 2012 v Ako sa učiť, BLOG, Rady ako sa učiť
Viem to, lebo som sa to JA naučil.
Veďte deti k tomu, aby samé našli, kde danú informáciu z učebnice môžu pozorovať. Nech zisťujú či sa im na niečo môže hodiť a ako ako ju môžu použiť. Získané informácie budú tak ICH a nie vaše. Budú si ich vedieť “vytiahnuť” vždy keď ich budú potrebovať, lebo sa ich naozaj učili. Budú ich mať naučené a k tomu budú aj samostatné.
PRÍKLAD:
Raz sme išli s deťmi do parku pozorovať stromy. Nechala som deti, aby mi rozprávali čo vidia, cítia,…
Keď prišli s odpoveďou, že ten strom je vysoký, tak som ich vrátila s tým, aby sa pozreli lepšie. Nech sa pozerajú nielen na výšku a šírku, ale aj ako strom vyzerá , kde rastie… A môžu ho aj ohmatať. 🙂 Začali pozorovať nielen tvary listov, ale aj kôru, ako je u každého stromu trošku iná,… a pozorovali a hladkali stromy.
Nikdy predtým by som neverila, ako nedbalo deti pozorujú svoje okolie . Tak nedbalo sa aj učia.
Na druhej strane som videla ich nadšenie, keď zbadali tie rozdiely a potom pochopili aj text v učebnici.
Vypestujete v nich pocit užitočnosti informácií a zároveň vieru, že ICH názor je dôležitý.
Čítať ďalejRADA ako sa spoločne učiť a nezošedivieť
Pridal Evka okt 2, 2012 v Ako sa učiť, BLOG, Rady ako sa učiť
Chcem sa s tebou učiť
Vždy keď vysvetľujete niekomu učivo dajte pozor, aby ten človek necítil Vašu nadradenosť len preto, že ste napríklad dospelý.
PRÍKLAD:
Nevnucujte tomu kto sa učí čo ste pochopili a ako si to Vy predstavujete. Spýtajte sa ho, ako on tomu rozumie a prečo?
Vďaka tomu že to viete, môžete študenta viesť a nie mu predkladať svoj pohľad na vec. Budete prekvapený čo všetko sa pri tom naučíte. Iné “oči” iný pohľad na vec.
Snažte sa, aby vo Vás videlo človeka, ktorý to vie používať a nielen o tom mudrovať.
Čítať ďalejRADA kto je kto
Pridal Evka sep 28, 2012 v Ako sa učiť, Rady ako sa učiť
Dospelý by nemal prejavovať svoju nadradenosť dieťaťu na základe toho, že už ten predmet vie.
A určite by nemal dať najavo dieťaťu, že je menej hodnotné len preto, že to ešte nevie.
Obsah (to čo poviete) je dôležitý, ale spôsob (ako to poviete) je mu nadradený.
Príklad: “Si blbec, že sa to nevieš naučiť?”
Táto veta vedie akurát k útoku druhej strany. Tak isto prezrádza, že ten kto to hovorí, to poriadne neovláda a len robí múdreho.
Prečo?
Lebo, ak by tomu naozaj rozumel, tak by aj videl, kde to škrípe. Napríklad: Ak by videl, že problém je v tom, že dieťa nerozumelo, lebo nevedelo nadviazať na látku predtým, tak by mu s tým pomohol. Ak nie, tak by letela facka alebo škaredé slovo.
Čítať ďalej