Ako sa vzdelávať? OPÝTAJTE SA DETÍ.

Rodičia hľadajú rôzne informácie, aby sa naučili čo robiť s dieťaťom keď sa narodí, keď má mesiac, rok, keď je v puberte, …

Všetko to robia s cieľom, aby ich dieťa dostalo tú najlepšiu „výbavu“ do života. A keďže si myslia, že mnohým veciam nerozumejú, tak hľadajú oporu u odborníkov.

Čo sa však vlastne deje:

Dám vám príklad: Na mori pláva loď. Zafúka vietor z ľavej strany a posunie ju doprava. Potom sa objavia prúdy zo severu a tie tú loď niekam ponesú. Ani sa nedá povedať, že loď pláva. Ona sa len tak ledabolo premiestňuje, nikam presne nesmeruje. Ak niekde stroskotá- nie je divu.

V tejto informačnej dobe sme prehltení informáciami a nevieme, ktorého názoru na vzdelanie dieťaťa   sa skôr chytiť. Je to akoby ste chceli naraz sledovať všetky padajúce vločky z neba. To sa nedá. Musíte si vybrať jednu a tie ostatné ste potom schopní vnímať vďaka nej.

Vždy ma veľmi poteší, keď vidím koľko ľudí sa snaží pomáhať so vzdelávaním detí.  Ja by som vám však napriek tomu odporučila, aby ste sa ako na prvé pozreli na to čo viete vy. Vy ste ten človek, ktorý presne vie na ktorú vločku sa má zamerať. Je to vaše dieťa, ktoré potrebuje zvládnuť učenie.

Čo rodič potrebuje vedieť o vzdelaní a čo už  vie?  

S určitosťou vieme, že chceme,  aby bolo dieťa šťastné, zdravé a úspešné. Výsledok je však odlišný. Stačí sa pozrieť na staršiu generáciu, ktorá tiež raz bola deťmi.

PREČO nie sme úspešní?

Máme množstvo metód, ale výsledky sa zhoršujú. Je to preto, lebo dieťa nie je vec a nedá sa na neho použiť návod. Presný návod nenájdete nikde inde len v sebe. Nevidíte HO?

Deti HO vidia dobre. My máme na sebe okovy výchovy a cez ne sa snažíme HO nájsť a riešiť situácie. Poznáte takéto alebo podobné riešenia rodičov?

Dieťa sa pri učení vrtí. Prečo? Nevieme, ale my si myslíme, že je hyperaktívne.

Dieťa v škole vyrušuje. Prečo? Nevieme, ale učiteľka si myslí, že je nevychované.

Dieťa má v škole zlé známky. Prečo? Nevieme, ale dospelí okolo dieťaťa si myslia, že je hlúpe.

My síce nevieme riešenie, ale na základe rôznych názorov druhých s ľahkosťou zaradíme svoje dieťa medzi hlúpe, …

Deti to však vedia. Všimnite si, čo robia malé deti.

Dieťa obieha okolo auta a podáva otcovi náradie. Vrtí sa? Nie. Učí sa.

Dieťa sa stále pýta čo to je? Vyrušuje? Dúfam, že nie. Učí sa.

Dieťa dostane cukrík za to, že susedke pomohlo? Je hlúpe? Nie, je šikovné.

Potrebuje vzdelaných dospelých ktorí chápu, že by sme sa mali učiť to čo použijeme v živote.

V malých deťoch máte krásny príklad ako sa učiť. Nemusíte ani študovať knihy o výchove a učení. Len v kľude vnímajte, tešte sa s nimi z ich objavov a podporujte ich v nich.

 

 

Čítať ďalej

Diagnóza „DETSTVO“

Tento článok je venovaný všetkým, ktorí hľadajú podporu a pomocnú ruku na prekonanie problémov v škole.

Všetkým tým z vás, ktorí poznáte sfilmovanú verziu známej knihy E. B. Whitea – Šarlotina pavučinka, mohla utkvieť v pamäti veta, kedy sa matka zdesene pýta lekára na diagnózu svojej dcéry, ktorá sa matke zdá veľmi zvláštna.  Má len “zvieracích priateľov” a robí rôzne “nečakané veci”. 

Odpoveď lekára  však znela: „…ó áno, ak chcete vedieť, ako sa volá táto “diagnóza”, je to DETSTVO !“   A bohužiaľ,  z toho vyrastie”.

Keď sa ŠKOLA stane trápením.

Čítať ďalej

Nikto sa nedostal hore jedným výskokom

Nikto sa nedostal hore jedným výskokom.Nikto sa nedostal hore jednym vyskokom

Nikto sa nenaučil čítať prečítaním jedného slova.

Toto je jedno z pravidiel, ktoré je na prvý pohľad každému jasné. Napriek tomu veľakrát vidíme, že to ľudia  nepoužívajú. Stretla som sa s mnohými rodičmi, ktorí boli netrpezliví a chceli, aby ich dieťa vedelo čítať okamžite. Už zabudli na to, koľko oni čítali a opakovali, kým im to ako tak išlo. A potom to chcelo ešte veľa úsilia, aby sa z nich stali „profesionáli“. Pravdepodobne nevedia, že jednou z príčin, prečo sa dieťa nenaučí čítať alebo číta nesprávne je dospelý, ktorý je netrpezlivý a nervózny.

Preto mojou prvou radou je : Buďte trpezlivý a dajte svojmu dieťaťu šancu, aby to zvládlo v čase, ktoré ono potrebuje a nie v čase, ktorý si vy myslíte, že je správny. Dieťa sa nenaučí chodiť pár krokmi. Sú to tisíce krokov, ktoré ho privedú k profesionalite. Je to množstvo odrazených loptičiek, aby sa naučil hrať tenis.  Je to množstvo prečítaných strán, ktoré umožnia človeku, aby čítal.  Nedá sa to uskutočniť okamžite.

Čítať ďalej

Dovoľte dieťaťu nech sa učí pozorovaním.

Chlapec pozoruje lupou kvetyDovoľte dieťaťu nech sa učí pozorovaním.

Nie to, čo mu niekto iný hovorí, že má vidieť.

To, čo pozoruje, je to čo ono samo pozoruje a to je pravda pre neho.

Pozerá sa na veci, na život a na iných ľudí priamo, nie cez nejaké mraky predsudkov, opony strachu alebo cudzí výklad.

Karolko prišiel zo školy domov a na prvý pohľad bolo vidieť, že je smutný a že sa stala nejaká krivda. Rozprával, že pani učiteľka nedala na nástenku kamarátov výkres. Vraj bol škaredý. Keď som sa ho spýtala či sa jemu páčil, povedal mi, že bol zaujímavý, farebný a určite aspoň tak krásny ako tie ostatné. Pri tejto skúsenosti som si uvedomila, že uhol pohľadu môže byť rôzny a detské oko môže vidieť aj tie krásy, ktoré my dospelí už nevnímame. Škoda.

Namiesto toho, aby ste sa s dieťaťom hádali,

docieľte, aby sa lepšie pozeralo. Tým, že niekoho jemne privediete k tomu, aby sa pozrel, môžete spôsobiť, že spľasnú nehanebné klamstvá, odhalíte najväčšie pokrytectvo, vyriešite najťažšie hádky a prídete k úžasným odhaleniam.

Čítať ďalej

Čo učíme naše deti?

Čo učíme naše deti?

Pablo Picasso - čo učíme naše deti?Prišlo k nám s rodičmi na pohovor dievčatko, ktoré malo problém čítať. Niežeby nevedelo vôbec čítať, len bolo v porovnaní s inými pomalšie. Rýchlostné čítanie v škole ju tak demotivovalo a znehodnotilo medzi ostatnými, že už nechcelo do školy vôbec chodiť.
Tak si kladiem otázku, je toto to, čo sa majú v škole naučiť? Je to to, čo tie deti posunie dopredu?

Pán Picasso sa už pre rokmi na to pozeral takto.

Čítať ďalej

Viem ovplyvniť úspech môjho dieťaťa?

Viem ovplyvniť úspech môjho dieťaťa?

Viem ovplyvniť úspech môjho dieťaťa?

Keď pribudne do rodiny dieťa, väčšina rodičov verí, že je a bude šikovné a v živote uspeje.

Čo by sme však mali o tejto oblasti výchovy vedieť, aby sa tak aj stalo?

Ako ovplyvnit uspech dietataAko smerovať svoje dieťa, aby bolo v živote úspešné?  Nehovorím bezpodmienečne len o získaní peňazí, alebo o niečom čo sa za ne dá kúpiť. Môže to byť takisto aj  vo forme vedomostí, alebo hocičoho iného, čo v živote za úspech pokladáme.

Aj v slovníku sa hovorí, že úspech je kladný výsledok úsilia. Preto by som  nerada tieto výsledky zúžila len na peniaze.

Existuje knižka „Boh si praje, aby ste boli bohatí“ od Paul Zane Pilzera, ktorej názov ma očaril. Mnohí z dospelých žijú celý život so sklopenou hlavou alebo pod ťarchou svojich povinností ani nevidia svoje nadané dieťa.

Čítať ďalej