Aj bez učenia som už dosť unavená

Aj bez učenia som už dosť unavená

Pre mnohé mamičky znamená učenie sa s dieťaťom po celom dni v práci veľkú záťaž. Niežeby nechceli alebo nevedeli prejavovať dostatok lásky, porozumenia a trpezlivosti. Jednoducho nevládzu.

Jedna mamička mi o učení napísala.

To sa ľahko povie, že je potrebné na vyskytnutý problém v učení ísť s láskou. Keď prídem z práce domov unavená, musím ešte variť, poupratovať, tak akurát na ten problém reagujem podráždene, nervózne a som ešte viac unavená ako predtým.

Čítať ďalej

Koľkokrát musíme natrieť stenu žltou farbou, aby bola modrá?

Zdá sa vám to bláznivá myšlienka?

Myslíte si, že zo žltej farby nikdy nebude modrá? Správne.

Čo má teda tento príklad s farbou spoločné so vzdelávaním?

Čítať ďalej

Ideálny darček

Máme tu opäť krásne  obdobie darčekov.

Každý rodič vymýšľa ten NAJ darček, ktorým by  chcel obdarovať svoje dieťa.

Aký by mal byť NAJ darček?

Čo by spôsobilo ten šťastný výraz v očiach dieťaťa pri rozbaľovaní darčekov? Bábiky Hanna Montana, BMX bicykel, mobil či tablet?

Dávať darčeky môže byť veľkou zábavou ako pre deti, tak aj pre rodičov. Pritom však nikdy nesmieme zabudnúť na to, čo deti potrebujú viac než čokoľvek iné na svete. Nemá to v podstate nič spoločné s materiálnymi vecami ako sú hračky alebo peniaze. Tie nie sú tak dôležité.

Viac ako čokoľvek iné, deti potrebujú lásku a náklonnosť dospelých okolo nich.

Bolo dokázané, že bábätkám v kolískach alebo deťom v postieľkach, ktoré nezažívajú pritúlenie alebo objatie rodičov, sa fyzicky nedarí dobre. Keď ich niekto zodvihol a dal im lásku, ich zdravotný stav sa zlepšil takmer okamžite.

Keď niekto hovorí, „Láska lieči,“ tak  to nie je podfuk.

Láska je liek na osamelosť, smútok alebo žiaľ a nenesie so sebou nič negatívne. Pedagóg a humanista L. Ron Hubbard to uviedol nádherne, keď povedal: „Láska k dieťaťu ho nemôže rozmaznať o nič viac, ako nemôže vedro benzínu uhasiť Slnko.“

Láska vlastne môže byť najväčším darom na svete. A vy lásku ukazujete tým, že s dieťaťom hovoríte, že ho počúvate (naozaj počúvate) a chápete jeho stanovisko či uhol pohľadu. Deti potrebujú všetku lásku a porozumenie, ktoré môžu dostať.

Čím viac budete milovať dieťa, tým viac vám to bude opätovať. Hovoríme o každodennom záväzku počas celého roka.

Ideálny darček, ktorý je nad všetkými ostatnými, je teda preukazovanie si veľkej náklonnosti každý deň, deň za dňom.
Prajem všetkým deťom a rodičom na celom svete „ideálny darček“!

Ako ste tento rok vyriešili darčeky vy?
Budem rada za akékoľvek Vaše komentáre a názory. Môžete ich vyjadriť priamo pod článkom alebo na email info@akosaucit.sk

Čítať ďalej

Ako sa vzdelávať? OPÝTAJTE SA DETÍ.

Rodičia hľadajú rôzne informácie, aby sa naučili čo robiť s dieťaťom keď sa narodí, keď má mesiac, rok, keď je v puberte, …

Všetko to robia s cieľom, aby ich dieťa dostalo tú najlepšiu „výbavu“ do života. A keďže si myslia, že mnohým veciam nerozumejú, tak hľadajú oporu u odborníkov.

Čo sa však vlastne deje:

Dám vám príklad: Na mori pláva loď. Zafúka vietor z ľavej strany a posunie ju doprava. Potom sa objavia prúdy zo severu a tie tú loď niekam ponesú. Ani sa nedá povedať, že loď pláva. Ona sa len tak ledabolo premiestňuje, nikam presne nesmeruje. Ak niekde stroskotá- nie je divu.

V tejto informačnej dobe sme prehltení informáciami a nevieme, ktorého názoru na vzdelanie dieťaťa   sa skôr chytiť. Je to akoby ste chceli naraz sledovať všetky padajúce vločky z neba. To sa nedá. Musíte si vybrať jednu a tie ostatné ste potom schopní vnímať vďaka nej.

Vždy ma veľmi poteší, keď vidím koľko ľudí sa snaží pomáhať so vzdelávaním detí.  Ja by som vám však napriek tomu odporučila, aby ste sa ako na prvé pozreli na to čo viete vy. Vy ste ten človek, ktorý presne vie na ktorú vločku sa má zamerať. Je to vaše dieťa, ktoré potrebuje zvládnuť učenie.

Čo rodič potrebuje vedieť o vzdelaní a čo už  vie?  

S určitosťou vieme, že chceme,  aby bolo dieťa šťastné, zdravé a úspešné. Výsledok je však odlišný. Stačí sa pozrieť na staršiu generáciu, ktorá tiež raz bola deťmi.

PREČO nie sme úspešní?

Máme množstvo metód, ale výsledky sa zhoršujú. Je to preto, lebo dieťa nie je vec a nedá sa na neho použiť návod. Presný návod nenájdete nikde inde len v sebe. Nevidíte HO?

Deti HO vidia dobre. My máme na sebe okovy výchovy a cez ne sa snažíme HO nájsť a riešiť situácie. Poznáte takéto alebo podobné riešenia rodičov?

Dieťa sa pri učení vrtí. Prečo? Nevieme, ale my si myslíme, že je hyperaktívne.

Dieťa v škole vyrušuje. Prečo? Nevieme, ale učiteľka si myslí, že je nevychované.

Dieťa má v škole zlé známky. Prečo? Nevieme, ale dospelí okolo dieťaťa si myslia, že je hlúpe.

My síce nevieme riešenie, ale na základe rôznych názorov druhých s ľahkosťou zaradíme svoje dieťa medzi hlúpe, …

Deti to však vedia. Všimnite si, čo robia malé deti.

Dieťa obieha okolo auta a podáva otcovi náradie. Vrtí sa? Nie. Učí sa.

Dieťa sa stále pýta čo to je? Vyrušuje? Dúfam, že nie. Učí sa.

Dieťa dostane cukrík za to, že susedke pomohlo? Je hlúpe? Nie, je šikovné.

Potrebuje vzdelaných dospelých ktorí chápu, že by sme sa mali učiť to čo použijeme v živote.

V malých deťoch máte krásny príklad ako sa učiť. Nemusíte ani študovať knihy o výchove a učení. Len v kľude vnímajte, tešte sa s nimi z ich objavov a podporujte ich v nich.

 

 

Čítať ďalej

Diagnóza „DETSTVO“

Tento článok je venovaný všetkým, ktorí hľadajú podporu a pomocnú ruku na prekonanie problémov v škole.

Všetkým tým z vás, ktorí poznáte sfilmovanú verziu známej knihy E. B. Whitea – Šarlotina pavučinka, mohla utkvieť v pamäti veta, kedy sa matka zdesene pýta lekára na diagnózu svojej dcéry, ktorá sa matke zdá veľmi zvláštna.  Má len “zvieracích priateľov” a robí rôzne “nečakané veci”. 

Odpoveď lekára  však znela: „…ó áno, ak chcete vedieť, ako sa volá táto “diagnóza”, je to DETSTVO !“   A bohužiaľ,  z toho vyrastie”.

Keď sa ŠKOLA stane trápením.

Čítať ďalej

RADA – ak máte iný názor ako učiteľ

Pani učiteľka pokrok môjho syna nevidí.
Kde je chyba?
Ide o bariéru príliš strmého gradientu.
Čo to je?  Dieťa je na nižšej úrovni znalostí, ako by potrebovalo, aby dosiahlo stanovený cieľ.

Dám Vám na to príklad:
Predstavte si, že máte triedu vynikajúcich plavcov, ktorí stále trénujú a zlepšujú sa. Medzi nich príde síce nadaný športovec, ale z ich pohľadu „neplavec“. Ten sa veľmi snaží a trénuje. Prestal sa už  báť studenej vody. Dokonca začal aj splývať. No super! To je skvelý pokrok za tak krátku dobu.
Bohužiaľ, ten zvyšok triedy, ktorý neustále trénuje, mu ešte stále dokáže odplávať.

Čaká ho teda veľa práce a tréningu, aby ich dostihol.

Tak to býva aj  s učením.

Človek musí sledovať a vedieť čo je pre neho pravdivé a toho sa držať.

Určite svoje dieťa aj naďalej podporujte. Vydržte, pani učiteľka na to príde tiež. Samotná podpora spôsobí u vášho dieťaťa zázraky. Posilní jeho výdrž a nevzdá sa napriek tomu, že v škole to ešte  nevidia.
Dôležité, že vy to vidíte.

Čítať ďalej