Aj bez učenia som už dosť unavená

Aj bez učenia som už dosť unavená

Pre mnohé mamičky znamená učenie sa s dieťaťom po celom dni v práci veľkú záťaž. Niežeby nechceli alebo nevedeli prejavovať dostatok lásky, porozumenia a trpezlivosti. Jednoducho nevládzu.

Jedna mamička mi o učení napísala.

To sa ľahko povie, že je potrebné na vyskytnutý problém v učení ísť s láskou. Keď prídem z práce domov unavená, musím ešte variť, poupratovať, tak akurát na ten problém reagujem podráždene, nervózne a som ešte viac unavená ako predtým.

Čítať ďalej

Ideálny darček

Máme tu opäť krásne  obdobie darčekov.

Každý rodič vymýšľa ten NAJ darček, ktorým by  chcel obdarovať svoje dieťa.

Aký by mal byť NAJ darček?

Čo by spôsobilo ten šťastný výraz v očiach dieťaťa pri rozbaľovaní darčekov? Bábiky Hanna Montana, BMX bicykel, mobil či tablet?

Dávať darčeky môže byť veľkou zábavou ako pre deti, tak aj pre rodičov. Pritom však nikdy nesmieme zabudnúť na to, čo deti potrebujú viac než čokoľvek iné na svete. Nemá to v podstate nič spoločné s materiálnymi vecami ako sú hračky alebo peniaze. Tie nie sú tak dôležité.

Viac ako čokoľvek iné, deti potrebujú lásku a náklonnosť dospelých okolo nich.

Bolo dokázané, že bábätkám v kolískach alebo deťom v postieľkach, ktoré nezažívajú pritúlenie alebo objatie rodičov, sa fyzicky nedarí dobre. Keď ich niekto zodvihol a dal im lásku, ich zdravotný stav sa zlepšil takmer okamžite.

Keď niekto hovorí, „Láska lieči,“ tak  to nie je podfuk.

Láska je liek na osamelosť, smútok alebo žiaľ a nenesie so sebou nič negatívne. Pedagóg a humanista L. Ron Hubbard to uviedol nádherne, keď povedal: „Láska k dieťaťu ho nemôže rozmaznať o nič viac, ako nemôže vedro benzínu uhasiť Slnko.“

Láska vlastne môže byť najväčším darom na svete. A vy lásku ukazujete tým, že s dieťaťom hovoríte, že ho počúvate (naozaj počúvate) a chápete jeho stanovisko či uhol pohľadu. Deti potrebujú všetku lásku a porozumenie, ktoré môžu dostať.

Čím viac budete milovať dieťa, tým viac vám to bude opätovať. Hovoríme o každodennom záväzku počas celého roka.

Ideálny darček, ktorý je nad všetkými ostatnými, je teda preukazovanie si veľkej náklonnosti každý deň, deň za dňom.
Prajem všetkým deťom a rodičom na celom svete „ideálny darček“!

Ako ste tento rok vyriešili darčeky vy?
Budem rada za akékoľvek Vaše komentáre a názory. Môžete ich vyjadriť priamo pod článkom alebo na email info@akosaucit.sk

Čítať ďalej

Dovoľte dieťaťu nech sa učí pozorovaním.

Chlapec pozoruje lupou kvetyDovoľte dieťaťu nech sa učí pozorovaním.

Nie to, čo mu niekto iný hovorí, že má vidieť.

To, čo pozoruje, je to čo ono samo pozoruje a to je pravda pre neho.

Pozerá sa na veci, na život a na iných ľudí priamo, nie cez nejaké mraky predsudkov, opony strachu alebo cudzí výklad.

Karolko prišiel zo školy domov a na prvý pohľad bolo vidieť, že je smutný a že sa stala nejaká krivda. Rozprával, že pani učiteľka nedala na nástenku kamarátov výkres. Vraj bol škaredý. Keď som sa ho spýtala či sa jemu páčil, povedal mi, že bol zaujímavý, farebný a určite aspoň tak krásny ako tie ostatné. Pri tejto skúsenosti som si uvedomila, že uhol pohľadu môže byť rôzny a detské oko môže vidieť aj tie krásy, ktoré my dospelí už nevnímame. Škoda.

Namiesto toho, aby ste sa s dieťaťom hádali,

docieľte, aby sa lepšie pozeralo. Tým, že niekoho jemne privediete k tomu, aby sa pozrel, môžete spôsobiť, že spľasnú nehanebné klamstvá, odhalíte najväčšie pokrytectvo, vyriešite najťažšie hádky a prídete k úžasným odhaleniam.

Čítať ďalej

Úspešný pracovník verzus znalosti, ktoré ho v detstve učíme

Úspešný pracovník verzus znalosti, ktoré ho v detstve učíme
deti doma pracuju

Aj vaše deti doma pomáhajú?

Keď hľadáme do firmy človeka, vieme, že od neho očakávame presne určené aktivity a výsledky. Potreba mať nového človeka vo firme vzniká tým, že na niečo už nestačíme a potrebujeme v určitej oblasti pomôcť. Hľadáme niekoho na koho sa vieme spoľahnúť, kto je samostatný, má určité vzdelanie, vie sa podľa potreby do-vzdelať, zastane určitú funkciu a práca bude vykonaná. Určite nepotrebujeme niekoho za koho budeme robotu robiť, ale dorábať, prípadne niekoho, ktorý nám robotu pridá. Hlavné však je, že máme myšlienku spolu so svojím novým človekom vytvoriť tím.
Je to pri výchove detí inak?

Smerujeme a učíme naše dieťa k tomu, aby bolo v našej rodine, v spoločnosti žiadané a potrebné?

Veľakrát sa stretávam s názorom, že dieťa je malé, že nemá dostatočne vyvinutú motoriku,…radšej nech nepomáha, lebo to neurobí dobre, niečo pokazí, zničí…

Potom, keď dieťa dorastie, a dospelí v jeho okolí si uvedomia, že je načase, aby pomáhalo – jemu sa už nechce. Dokonca je na rodičov zlý. Vydobíja si svoju pozíciu „leňocha“, na ktorú bol zvyknutý. Vzniká problém. Ten problém však nie je dieťa. Je to dospelý, ktorý nevyužil príležitosť, kedy dieťa prirodzene chcelo. Kedy malo tú zdravú túžbu pomáhať. Nezavrel v správnom čase oči pred drobnými nezdarmi a nepovzbudzoval ho v pomáhaní.

Ak je naším cieľom vychovať človeka, o ktorého sa v práci „pobijú“, lebo je aktívny a samostatný, prípadne , ktorý je tak aktívny, že si založí svoju vlastnú firmu a bude ochotný čeliť aj nezdarom, tak musíme začať od detstva. Nie v desiatich rokoch. Ak ho správne podnietime, bude vedieť, že aj v práci sa mu to veľakrát nepodarí, ale nakoniec to zvládne. Prečo? Lebo jeho rodičia to vždy tvrdili a nakoniec mali vždy pravdu. Nakoniec to zvládol. Viedli ho k vytrvalosti a úspechu.

Druhou oblasťou je vzdelávanie. Keď sa na to pozrieme tak ako to v skutočnosti je, tak mnohí si uvedomíme, že učiť sme sa nikdy neprestali. Určite to nekončilo ukončením školy. Základný predpoklad je vedieť AKO SA UČIŤ. Ak mu tieto znalosti odovzdáte, tak hocijakú úlohu si bude ochotný naštudovať. Učenie nového nemusí byť bariérou. Ak však nevie ako na to, tak nájde všetky veľmi dobre znejúce dôvody prečo sa to nedá. V skutočnosti však máme do činenia s prípadom, že dieťa chce, ale nevie ako.
V neposlednom rade je to schopnosť s niekým spolupracovať. Vytvoriť také vzťahy a porozumenie, ktoré prospievajú aj ostatným. Mať zakaždým pravdu nie je správna stratégia. Preto je dobré si ako rodič uvedomiť, ako to u nás doma funguje. Sú medzi nami ľudia, ktorí si vždy všetko presadia, alebo cielene vytvoria podmienky aj tým „menším“. Dieťa robí čo vidí. Ak vidí spôsob presadzovania krikom a bitkou, tak to skúša rovnako. Ak však vidí doma toleranciu, pomoc jednotlivcom z čistého srdca, tak vyskúša aj toto. Viem, že to nie je vždy jednoduché. Presadiť etické princípy, nie je vždy ľahké. Život sa však prezentuje nie len aktivitou, ale aj tým, že je spájaný s dobrom a inklinuje k dobru. Dieťa je jeho najčistejším prejavom.

Čítať ďalej

Čo by mali vedieť dospelí o učení

Pozorovali ste niekedy svoje dieťa pri učení?

akosaucit.sk Pravdepodobne ste vnímali, že nie vždy je dieťa veselé a nadšené z toho, že musí čítať, písať alebo sa učiť. Popritom ste mohli vidieť rôzne telesné reakcie. Niekedy to bolo šúchanie si očí, inokedy hrbenie sa, bolesti brucha či hlavy, nuda, …

Dospelí si s tým veľakrát nevedia dať rady. Dieťa nerobí to čo má a učenie trvá príliš dlho. Riešia to potom krikom, bitkou či iným trestom.

To však nepomáha.

Prečo? Jednoducho preto, lebo toto je jedna z bariér, ktorá sa môže pri učení vyskytnúť – dieťa si to nevie predstaviť.

Trest to teda nevyrieši. Ani to, že sa na dieťa budete hnevať. Pomôže len zobrať encyklopédiu, papier a nakresliť to, alebo jednoducho zobrať ho za ruku a ukázať mu to. Názornosť spôsobí nie len zmiznutie telesných reakcií, ale aj návrat ochoty sa učiť a zvýšenie záujmu o daný predmet.

Pre názornosť:

Rozprávajte sa s chlapcom o autách. Oči mu budú žiariť záujmom a bude chcieť vedieť viac. Povedzte tie isté informácie dievčatku. Po chvíľke zbadáte skľúčenú postavu a nezáujem. Čo to spôsobilo? Chlapcom ockovia od malička ukazujú čo je pod kapotou. Vytvárajú im tak dokonalú predstavu o autách.

Jednoducho povedané: K tomu čo sa učíte vždy potrebujete názornú predlohu. Fotografia, obrázok, skutočnosť, ilustračná ukážka, toto všetko vám pomôže predstavu zabezpečiť, aby ste pochopili to, čo sa učíte. Veľa slov je niekedy na škodu. Obrázok je nevyhnutný.

 

Nie ste ešte zaregistrovaní na odber nových článkov? Zaregistrujte sa! Súčasne s registráciou získate zdarma e-book: „Ako sa správne učiť – 3 prekážky pri učení a ako ich zvládnuť“ a ďalšie pravidelné tipy na zlepšenie učenia, rodiny, vzťahov a ďalších zaujímavých tém.

Čítať ďalej

Ako sa správne učiť

Opýtali sa rodičia:

Môj syn je piatak a má problémy, ako určiť slovné druhy vo vete. Stále mu to vysvetľujem, a zdá sa, že keď to doma cvičíme, tak to vie. Na písomke v škole, to ale vždy spraví chybne. Ako mu to vysvetliť tak, aby to vedel poriadne?

Najskôr je potrebné, aby ste mu objasnili, čo to vlastne slovo „druh“ znamená.

Deti Ak je to aj pre vás problém, nevadí, vytiahnite (zakúpte) si slovník a pozrie sa na definíciu. Nielenže sa učíte vy, ale ukazujete dieťaťu príklad, že človek nemusí vedieť všetko, ale vie si to zistiť. Robíte z neho príčinu. Vysvetlite mu to v príkladoch na veciach okolo neho (napr. druhy ovocia, …). Slovom druh označujeme to, čo má spoločné vlastnosti. Ovocie je to druh jedlých plodov, ktorý je väčšinou sladký a šťavnatý a rastie na stromoch alebo kríkoch. To sú tie vlastnosti, pre jablko, hrušku, broskyňu…, ktoré ich radia do tohto druhu – ovocie. A potom vysvetlite slovo „slovný“, že sa to netýka ovocia, ale slov a nakoniec prejdite k spojeniu „slovný druh“. To znamená, že sú to slová, ktoré majú spoločné určité vlastnosti. Potom sa v jednoduchosti spolu pozrite aké to vlastne sú.

Začnite sa s dieťaťom hrať.

Čítať ďalej