RADA ak je učivo zložité
Pridal Evka jan 26, 2013 v Ako sa učiť, Pomoc detí, Rady ako sa učiť
Ak je pre dieťa učivo zložité a nevie sa ho naučiť ľahko, spôsobila to prekážka v učení, na ktorú narazilo.
Vyriešite to tak, že sa ho opýtate, kde tomu ešte rozumelo. Potom sa vráťte na to miesto a začnite v tom bode. Možno budete prekvapení, že tam, kde mu to podľa jeho názoru ešte išlo, je niečo čomu predsa dobre neporozumelo. Spätne to všetko prejdite, objasnite všetko čomu neporozumelo a precvičte to, aby to dobre zažilo.
Príklad:
Pokiaľ je problém v násobilke a to čomu ešte rozumelo je sčítanie a odčítanie, tak overte to sčítanie a odčítanie. Ak to bude vedieť s ľahkosťou, tak ani násobilka už nebude robiť taký veľký problém.
Čítať ďalejÚspešný pracovník verzus znalosti, ktoré ho v detstve učíme

Keď hľadáme do firmy človeka, vieme, že od neho očakávame presne určené aktivity a výsledky. Potreba mať nového človeka vo firme vzniká tým, že na niečo už nestačíme a potrebujeme v určitej oblasti pomôcť. Hľadáme niekoho na koho sa vieme spoľahnúť, kto je samostatný, má určité vzdelanie, vie sa podľa potreby do-vzdelať, zastane určitú funkciu a práca bude vykonaná. Určite nepotrebujeme niekoho za koho budeme robotu robiť, ale dorábať, prípadne niekoho, ktorý nám robotu pridá. Hlavné však je, že máme myšlienku spolu so svojím novým človekom vytvoriť tím.
Je to pri výchove detí inak?
Smerujeme a učíme naše dieťa k tomu, aby bolo v našej rodine, v spoločnosti žiadané a potrebné?
Veľakrát sa stretávam s názorom, že dieťa je malé, že nemá dostatočne vyvinutú motoriku,…radšej nech nepomáha, lebo to neurobí dobre, niečo pokazí, zničí…
Potom, keď dieťa dorastie, a dospelí v jeho okolí si uvedomia, že je načase, aby pomáhalo – jemu sa už nechce. Dokonca je na rodičov zlý. Vydobíja si svoju pozíciu „leňocha“, na ktorú bol zvyknutý. Vzniká problém. Ten problém však nie je dieťa. Je to dospelý, ktorý nevyužil príležitosť, kedy dieťa prirodzene chcelo. Kedy malo tú zdravú túžbu pomáhať. Nezavrel v správnom čase oči pred drobnými nezdarmi a nepovzbudzoval ho v pomáhaní.
Ak je naším cieľom vychovať človeka, o ktorého sa v práci „pobijú“, lebo je aktívny a samostatný, prípadne , ktorý je tak aktívny, že si založí svoju vlastnú firmu a bude ochotný čeliť aj nezdarom, tak musíme začať od detstva. Nie v desiatich rokoch. Ak ho správne podnietime, bude vedieť, že aj v práci sa mu to veľakrát nepodarí, ale nakoniec to zvládne. Prečo? Lebo jeho rodičia to vždy tvrdili a nakoniec mali vždy pravdu. Nakoniec to zvládol. Viedli ho k vytrvalosti a úspechu.
Druhou oblasťou je vzdelávanie. Keď sa na to pozrieme tak ako to v skutočnosti je, tak mnohí si uvedomíme, že učiť sme sa nikdy neprestali. Určite to nekončilo ukončením školy. Základný predpoklad je vedieť AKO SA UČIŤ. Ak mu tieto znalosti odovzdáte, tak hocijakú úlohu si bude ochotný naštudovať. Učenie nového nemusí byť bariérou. Ak však nevie ako na to, tak nájde všetky veľmi dobre znejúce dôvody prečo sa to nedá. V skutočnosti však máme do činenia s prípadom, že dieťa chce, ale nevie ako.
V neposlednom rade je to schopnosť s niekým spolupracovať. Vytvoriť také vzťahy a porozumenie, ktoré prospievajú aj ostatným. Mať zakaždým pravdu nie je správna stratégia. Preto je dobré si ako rodič uvedomiť, ako to u nás doma funguje. Sú medzi nami ľudia, ktorí si vždy všetko presadia, alebo cielene vytvoria podmienky aj tým „menším“. Dieťa robí čo vidí. Ak vidí spôsob presadzovania krikom a bitkou, tak to skúša rovnako. Ak však vidí doma toleranciu, pomoc jednotlivcom z čistého srdca, tak vyskúša aj toto. Viem, že to nie je vždy jednoduché. Presadiť etické princípy, nie je vždy ľahké. Život sa však prezentuje nie len aktivitou, ale aj tým, že je spájaný s dobrom a inklinuje k dobru. Dieťa je jeho najčistejším prejavom.