Dovoľte dieťaťu nech sa učí pozorovaním.
Nie to, čo mu niekto iný hovorí, že má vidieť.
To, čo pozoruje, je to čo ono samo pozoruje a to je pravda pre neho.
Pozerá sa na veci, na život a na iných ľudí priamo, nie cez nejaké mraky predsudkov, opony strachu alebo cudzí výklad.
Karolko prišiel zo školy domov a na prvý pohľad bolo vidieť, že je smutný a že sa stala nejaká krivda. Rozprával, že pani učiteľka nedala na nástenku kamarátov výkres. Vraj bol škaredý. Keď som sa ho spýtala či sa jemu páčil, povedal mi, že bol zaujímavý, farebný a určite aspoň tak krásny ako tie ostatné. Pri tejto skúsenosti som si uvedomila, že uhol pohľadu môže byť rôzny a detské oko môže vidieť aj tie krásy, ktoré my dospelí už nevnímame. Škoda.
Namiesto toho, aby ste sa s dieťaťom hádali,
docieľte, aby sa lepšie pozeralo. Tým, že niekoho jemne privediete k tomu, aby sa pozrel, môžete spôsobiť, že spľasnú nehanebné klamstvá, odhalíte najväčšie pokrytectvo, vyriešite najťažšie hádky a prídete k úžasným odhaleniam.
Robili sme s deťmi cvičenie na pozorovanie všetkého čo je okolo nich. Čo deti odhalili? Zistili, že niektoré veci ešte nikdy nevideli aj keď do tej miestnosti chodili pravidelne celé roky. A taktiež zistili, že niektoré deti videli tie isté veci trochu inak. Ako ďalší benefit získali nielen lepšiu schopnosť pozorovať, ale výbornú schopnosť vyjadriť sa.
Vyskúšajte a budete prekvapení!
Ak deti veci samé nevidia a samé nepozorujú, môže sa im to zdať neskutočné a žiadne pravidlá, príkazy a tresty ich zo zmätku nevyvedú.
Deťom je síce možné ukázať, ktorým smerom sa majú pozerať a odporučiť im, aby sa tam naozaj pozreli, ale závery si musia urobiť samé.
Dieťa vidí to, čo ono samo vidí a to je pre neho skutočné – PRAVDOU.
Pokiaľ máte dieťa, ktoré stále váha pri písaní písmena, nechajte ho nech vám to písmeno presne vymodeluje z plastelíny. Budete prekvapení, aký pozmenený, iný alebo žiadny obrázok má vo svojej mysli. Opätovným pozorovaním a ďalším pozorovaním ho priveďte až požadovanému výsledku – vytvoreniu presnej kópie písmena. Potom to už nezabudne.
Skutočná kompetencia sa zakladá na vlastnej schopnosti pozorovať.
Dieťa môže byť zručné a isté len so svojou vlastnou pozorovanou realitou.
Čerpané z Cesty ku šťastiu a z praxe v Študijnom centre BASIC
Eva Eršeková
dobrý den kedy bude prednáška v juni?dakujem Kudiová
Dobry den.
Zalezi, pre ktore mesto sa pytate. Pre Bratislavu je to 5. juna. Pre ostatne mesta najdete terminy na tejto stranke: https://www.akosaucit.sk/prednasky/